Hammaslääkäripelosta voi päästä eroon
Useimmiten hammaslääkäripelon taustalla on aikaisempi kivulias tai muuten huono hoitokokemus. Pelon syyt ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja siksi on tärkeää selvittää ne jokaisen pelkopotilaan kohdalla erikseen ennen hoidon aloittamista. Kun hammaslääkäri tietää, mitä potilas pelkää, on pelkoa helpompi hoitaa.
Kivun pelko on ylivoimaisesti suurin syy hammaslääkäripelkoon. Usein pelkopotilas kertoo, että häntä on hoidettu väkisin joko ilman puudutusta tai hoito on sattunut puudutuksesta huolimatta eikä hän siksi luota puudutukseen. Tärkeä viesti näille pelkopotilaille on, että kaikki potilaat saadaan kyllä puutumaan, kunhan puudutusaineen määrä ja puudutustekniikka on oikea.
Rauhallinen hoitotilanne on tärkeä
Pelkopotilaan hoidossa hammaslääkärin tulee varmistaa, että hoito on kivutonta ja rauhallista ja että potilas kokee olonsa turvalliseksi. Potilasta kuunnellaan ja huomioidaan hoidon aikana. Yhteiset pelisäännöt ovat tärkeitä, jotta potilaalla säilyy hallinnan ja turvallisuuden tunne. Hammaslääkärin ystävällinen ja lempeä asenne on myös tärkeää.
Kun hammashoito tehdään asianmukaisesti, siinä ei ole mitään sellaista, mitä aikuinen, terve ihminen ei kestäisi. Kovat äänet, vesisuihku, leukojen väsyminen, puutuminen ja muut ovat tietysti epämukavia asioita, mutta eivät tee hoidosta sietämätöntä.
Pelkopotilaan hoito on aina paras aloittaa pelon syiden selvittämisellä ja kokonaistarkastuksella. Tämän perusteella hammaslääkäri arvioi hoidon tarpeen ja potilaalle sopivan hoitotavan. Useimmiten pelkopotilaat saadaan hoidettua ilman erityisiä järjestelyjä, kunhan hoito on kivutonta ja potilas kokee olonsa turvalliseksi. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, voidaan turvautua esilääkitykseen tai joskus jopa nukutukseen.
Onnistunut hoito on potilaan ja hammaslääkärin yhteispeliä
Hoidon onnistumisen kannalta myös potilaan oma positiivinen asenne ja hyvä motivaatio on erittäin tärkeää. Väkisin ei voi auttaa ketään. Potilaan tulee arvostaa omaa terveyttään niin, että hän haluaa satsata siihen. Hoidon tulee aina perustua potilaan omaan ymmärrykseen siitä, että hänellä on hoidon tarvetta ja hän haluaa siksi apua.
Onnistunut hammashoitokokemus muodostuu yhteispelistä, johon tarvitaan tietysti hammaslääkärin ja hammashoitajan hyvää ammatillista osaamista, mutta myös potilaan omaa panosta. Negatiivisella itsepuhelullaan potilas voi aiheuttaa itselleen niin paljon ahdistusta, ettei onnistuneesta hoidosta tule mitään. Toisaalta jos potilas tsemppaa ja kannustaa itseään, hoito sujuu yleensä hienosti. Joskus myös musiikin kuuntelu voi auttaa potilasta rentoutumaan.
Pelkopotilaasta helpottuneeksi potilaaksi
Pelkopotilailla on usein pitkä aika edellisestä kokonaishoidosta ja heidän hampaansa ovat siksi yleensä huonossa kunnossa. Tähän liittyy usein myös paljon ahdistusta, pelkoa ja häpeää, joka on jo pitkän aikaa kuormittanut potilasta henkisesti. Kun suu ja hampaat on lopulta saatu hoidettua kuntoon ja potilas on päässyt pelkonsa yli, potilaan helpotuksen tunne ja tyytyväisyys on usein valtavaa. Hän on hyvin motivoitunut huolehtimaan suunsa terveydestä ja haluaa käydä säännöllisesti vuosittain oman luottohammaslääkärinsä luona ylläpitotarkastuksissa. Hänestä on tullut entinen pelkopotilas!
Kirjoittanut: Minna Kirstilä
Julkaistu 28.01.2022